بنیان های معرفت شناسانه و ادبی در ناهمخوان نماهای سنایی
نویسندگان
چکیده
چکیده ناهمخوان نمایی یا پارادوکس نه تنها یک صنعت بدیعی یا تصویر شعری که اصطلاح و مفهومی منطقی، فلسفی، و جهان شناختی است و در آثار ادبی و بلاغی گذشته به سبب یکسان انگاری با برخی آرایه های ادبی، از جمله با استعاره، توجه چندانی به آن نشده است. شاعران فارسی زبان، به ویژه در ادبیات عرفانی و شعر جدید، غنی ترین جلوه های انگاره های ناهمخوان را به کار گرفته اند و زبان شعر آن ها در پرتو تعبیرهای متناقض نما از تازگی و تأثیر مدام برخوردار شده است. شاعر با پارادوکس امور نقیض و ناساز را آشتی می دهد و به آفرینش امر محال که زیباترین و شگفت ترین جلوه های خیال است نایل می شود، انگاره های ناهمخوان با سنایی و شعرهای عارفانة او نمودی آشکار می یابد و از این روی کهن ترین نمونه های تصویرهای متناقض نما را در آثار این شاعر می بینیم. نگارنده در این مقاله به بررسی پارادوکس در آثار سنایی پرداخته است.
منابع مشابه
واکاوی بنیان های ادبی و فلسفی در اپراهای واگنر
هدف از نگارش این مطالعه جستاری دربارة بنیانهای ادبی و فلسفی اپراهای واگنر است. اهمیتِ پرداختن به موضوع این مطالعه در این است که اپراهای واگنر شاخصترین آثار موسیقاییِ ویاند. برای دستیابی به چرایی و چگونگی بهرهگیری واگنر از عناصر گوناگون موسیقایی، ناگزیر به مطالعة مواردی هستیم که شالودههای اندیشگی این هنرمند را شکل دادهاند. در این مطالعه از الگوهای همزمانی و درزمانی در زندگی موسیقایی واگنر ...
متن کاملنظریه بنیان گرایی معرفت
بنیانگرایی یکی از نظریههای معرفتشناختی درباره ماهیت توجیه و معرفت است که معرفت را دارای ساختاری دولایه میداند: لایهای از معرفت و توجیه، غیراستنتاجی یا بنیادین است و لایهای دیگر، استنتاجی و غیربنیادین است که در نهایت از معرفت یا توجیه بنیادین استنتاج میشوند. این نظریه از کهنترین نظریههای معرفتشناختی است که حامیان برجستهای همچون ارسطو، دکارت، راسل، لوئیس، و چیزم از میان فیلسوفان کلاسیک...
متن کاملبنیانهای معرفتشناسانه و ادبی در ناهمخواننماهای سنایی
چکیده ناهمخواننمایی یا پارادوکس نهتنها یک صنعت بدیعی یا تصویر شعری که اصطلاح و مفهومی منطقی، فلسفی، و جهانشناختی است و در آثار ادبی و بلاغی گذشته به سبب یکسانانگاری با برخی آرایههای ادبی، از جمله با استعاره، توجه چندانی به آن نشده است. شاعران فارسیزبان، به ویژه در ادبیات عرفانی و شعر جدید، غنیترین جلوههای انگارههای ناهمخوان را بهکار گرفتهاند و زبان شعر آنها در پرتو تعبیرهای متناقضن...
متن کاملدرباره بنیان معرفت شناختی اخلاق
مسئله حقیقت هم در قلمرو عقل نظری و هم در حوزه عقل عملی قابل طرح است. و تلاشهایی که برای نادیده گرفتن آن شده نه قانع کننده بوده است و نه مفید. دستیابی انسان به شناخت حقیقت فرایند پیچیدهای دارد ـ که همان طور که کانت تصریح کرده است ـ در آن علاوه بر دادههای حسی، به مفاهیم ـ مثل علیت ـ هم نیاز است. و مفاهیم برآمده از کوشش فردی انسانها نیست بلکه دستاوردی فرهنگی و حاصل کار جمعی انسانهاست. پس تلاش...
متن کاملنگرش معرفت شناسانه به اهدف سلامتی جسمی
مقدمه و هدف:مسأله هدفمندی سلامت جسمی مسألهای قابل تأمل است. تاکنون دیدگاههای گوناگونی درباره هدف سلامت جسمی مطرح شده است و اهداف متنوع مادی و معنوی برای آن بیان شده است. نگاه ویژه اسلام، تعیین هدف معنوی و الهی برای سلامت جسمی انسان است. از نظر اسلام، سلامت جسمی هدفی فرامادی دارد تا بستر لازم برای تحقق و شکوفایی سلامت تمام ابعاد و رسیدن به کمال نهایی وی و قرب الهی را فراهم ساز...
متن کاملدرآمدی معرفت شناسانه بر فرایند ادراک زیبایی در اندیشه مولانا
در نظریههای زیبایی شناختی مکاتب فلسفی غرب زیبایی و ادراک آن از منظر ادراک حسی و به نحو سوبژکتیو و صرفاً معرفت شناختی بررسی و تبیین میگردد. اما، در حکمت و عرفان اسلامی شاهد رویکردی متمایز به مسئلۀ زیبایی و ادراک آن هستیم. این مقاله تلاشی است برای فهم این رویکرد از طریق مطالعه، بازسازی، و تبیین مفهوم «زیبایی» و فرایند ادراک آن از دریچۀ مفهوم کلیدی «حیرت»، در اندیشۀ مولوی. از نظر وی انسان ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانیناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون
ISSN 2383-1294
دوره 13
شماره 26 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023